Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
-
Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
-
Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
-
Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
-
Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
Klient: ZUE SA
Rok oddania projektu: 2007
Podsumowanie realizacji
Według nas najważniejsze elementy
Projekt linii szybkiego tramwaju w Krakowie w tunelu pomiędzy Rondem Mogilskim, a ul. Pawią. Prace projektowe były realizowane w systemie „Zaprojektuj i wybuduj” we współpracy z firmami ZUE SA i BUDOSTAL-5 S.A.
Najdłuższy tunel tramwajowy w Polsce na chwilę obecną. Było to pionierskie opracowanie w skali Polski. Tunel stanowi element Krakowskiego szybkiego tramwaju obejmującego budowę nowej, a częściowo przebudowę istniejącej linii tramwajowej między osiedlem Kurdwanów, a pętlą przy ul. Kamiennej w Krakowie. Zaprojektowany tunel składał się z trzech odcinków. Pierwszym była część tunelowa tramwaju po zachodniej stronie stacji PKP Kraków Główny. Obejmuje ona przystanek Politechnika, dwa odcinki tunelowe z obu stron przystanku i rampę zjazdowa do tunelu od strony ul Kamiennej. Druga część trasy tunelu tramwajowego zlokalizowana jest na obszarze kolejowym. Obejmuje przystanek Dworzec i fragmenty tuneli po obu stronach przystanku.
Trzecia część trasy tunelu biegnie po wschodniej stronie stacji PKP Kraków Główny w istniejącym tunelu pod ulicą Lubomirskich. Tunele wymagały zaprojektowania elementów wynikających z dostosowania do obowiązujących przepisów budowlanych i ochrony przeciwpożarowej.
Szczególną wagę kładziono na bezpieczeństwo pasażerów i warunki ewakuacji w razie wystąpienia sytuacji zagrożenia.
Pod względem przestrzenno - funkcjonalnym w obiekcie zaprojektowano kilka stref, które wyposażono w instalacje i systemy odpowiednio do ich roli w tunelu. Wyróżniona ogólnodostępną strefę miejską czynną całą dobę, strefę przystanku podziemnego dostępną w godzinach pracy tramwaju, strefę technologiczną dostępną jedynie dla pracowników obsługi tramwaju oraz tunele tramwajowe przeznaczone do ruchu tramwajów.
W efekcie analizy oddymiania tunelu w razie pożaru zaprojektowano odpowiednie wentylatory, których praca została dostosowana do określonych scenariuszy pożarowych.